Czym jest to białko? Dowiedz sie o nim więcej!

Czym jest to białko? Dowiedz sie o nim więcej!

Redakcja

2016-09-12

brak komentarzy

Dużo ludzi twierdzi, że o białku wiedzą absolutnie wszystko – odchudza, wspiera zbudować umięśnioną figurę, nie szkodzi organizmowi. Czy mimo wszystko wszystko to okazuje się prawdą? Czy białko posiada jeszcze własną inną stronę? Aby dać odpowiedź na to pytanie, dobrze poprzyglądać się mu od podstaw. Poznajmy zatem najważniejsze informacje na temat tego elementu.

Rola białka wewnątrz organizmu

Białka w naszym organizmie pełnią uniwersalne funkcje. Ich zasadniczym działaniem okazuje się udział we wzroście organizmu a także podtrzymywaniu jego całościowego działania. Ich wartość dotyczy aspektów:

  • budulcowych, bo to z całą pewnością z białek w ogromnej mierze są zbudowane wszelkie nasze warstwy – tkanka mięśniowa, kości, nerwy, organy wewnętrzne, płyny ustrojowe czy skóra, włosy a także paznokcie;
  • regeneracyjnych – biorą udział w odnowie tkanek, umacniają ściany tętnic a także pomagają w gojeniu ran, ułatwiają wzrost włosów a także paznokci, odnawiają złuszczony naskórek, oraz nabłonek układu trawiennego,odpornościowych – przeciwciała walczące z wszelkimi bakteriami oraz wirusami są białkami(!);
  • transportowych – białka „przenoszą” elementy w naszym organizmie, przykładowo transportują żelazo czy tłuszcze, cukry itp.

Źródła białka w żywności

Jak już uprzednio zostało wspomniane, białka dzielą się na owe pochodzenia zwierzęcego oraz roślinnego. Białka zwierzęce, tak zwane pożywne, są w stanie przynieść nieco organizmowi nieodzownych aminokwasów, których sam nie jest w stanie wytworzyć, a dodatkowo – robią to w proporcjach zbliżonych do składu polipeptydów ustrojowych.

Czytaj także: Kreatyna: przy jakim treningu stosować?

Białka można pozyskiwać z:

  • jajek, których białko zostało uznane za wzorcowe;
  • mleka a także jego przetworów;
  • mięsa oraz jego przetworów (chociaż najzdrowszym wyborem okazuje się niskotłuszczowe, białe mięso);
  • ryb – tuczących a także o białym mięsie, bo z całą pewnością owe dwa ich typy okazują się najskuteczniejszym kopalnią białka (przykładowo łosoś, sardynka, makrela, śledź, dorsz, pstrąg).

Czytaj także: Na czym polega dieta białkowo-tłuszczowa?

Białka obok sacharydów, tkanki tłuszczowej czy minerałów – powinny być dostarczane naszemu ciału w racjonalnych proporcjach, dostosowanych do aktualnych oczekiwań a także stanu naszego ustroju. Właściwie prowadzona zbilansowana dieta proteinowa pomoże w osiągnięciu wymarzonego wyglądu naszej postury, mimo wszystko nie zaleca się wykonywać nic na siłę na rzecz przyspieszenia tak wyczekiwanych rezultatów. Bo wówczas, po krótkiej radości z uzyskanego celu, przyjdzie nam zmierzyć się z rezultatami naszego nieracjonalnego działania.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

ZdrowieOdchudzanie