3 błędy najczęściej popełniane w kuchni

3 błędy najczęściej popełniane w kuchni

Redakcja

2016-09-30

1 komentarz

Przyrządzanie jedzenia nie bywa takie proste, jak mogłoby się wydawać. Okazuje się, że znaczna część z nas w trakcie przyrządzania posiłków popełnia dużo grzechów, które mogą wyrządzić krzywdę naszemu organizmowi. W rezultacie konsumujemy substancje toksyczne, szkodliwe związki, a także larwy pasożytów. Od jakich grzechów się ustrzec?

Niedogotowane ziemniaki

Spożycie surowego ziemniaka prowokuje gorączkę, bóle brzucha oraz kłopoty żołądkowe. Za te niepożądane rezultaty jest odpowiedzialna solanina, a więc glikoalkaloid pojawiający się w łodygach, kwiatach, liściach oraz owocach tej rośliny. I choć w samym ziemniaku bywa jej najmniej, może wyrządzić krzywdę. Ilość solaniny powiększa się, gdy bulwa zaczyna kiełkować lub zielenieć na słońcu. To substancja trująca. Może wywoływać zatrucie pokarmowe, kłopoty z nerkami, zakłócenia oddychania, drgawki, a także śpiączkę. Chorobotwórcza substancja w całości wypłukuje się jedynie w trakcie gotowania. 

Niegotowane rośliny strączkowe

Większość jarzyn spożywamy na surowo, bo w takiej formie posiadają mnóstwo składników odżywczych. Okazuje się jednak, że nie wszystkie niegotowane jarzyny są dla nas bezpieczne. Tak jest z roślinami strączkowymi: bobem, fasolą czy grochem. W ich składzie są przecież elementy szkodliwe dla organizmu. Znana wszystkim fasola czerwona posiada toksynę proteinową, która konsumowana na surowo może być przyczyną rozwolnienie oraz mdłości. Z tego warzywa usuwana jest zaledwie po 20 minutach gotowania. Innymi niezdrowymi dla organizmu składnikami są lektyny wydzielane przez rośliny w celu ochrony bezpośrednio przed zwierzętami czy saponiny – substancje toksyczne powodujące anemię.

Nazbyt długie gotowanie jajek

Znaczna część z nas wie, że jedzenie surowego jaja może grozić salmonellą. Ciekawostką może być zatem fakt, że ugotowane jaja także nie są do końca godne zaufania. Trzymanie ich we wrzątku ponad 10 minut powoduje obniżenie obecności witamin. Przegotowane żółtko barwi się na zielono – to rezultat reakcji siarki z żelazem. W taki sposób jajko gubi tak drogocenne dla ciała substancje mineralne.


Dodaj komentarz

Komentarze

anmalek

2016-10-10 09:33:16


ryż tez czesto albo za bardzo rozgotowany albo znowu za twardy

ZdrowieOdchudzanie