Jak się przygotować do spływu kajakowego?

Jak się przygotować do spływu kajakowego?

Redakcja

2016-09-03

brak komentarzy

Kajak jest dla wszystkich - to sprzęt stosunkowo niedrogi, łatwy do transportowania, nieciężki. A pływanie nim daje uczucie wolności. Jeżeli masz ochotę na sportowo spędzić wakacje, doczytaj ten artykuł, wypożycz kajak i wybierz się na spływ kajakowy. Sprawdź, jak naszykować się do spływu kajakiem.

Kajakarstwo może trenować każdy. Jeżeli jednak nie potrafisz pływać, lepiej nie ryzykuj - mimo że przy wynajmowaniu kajaka nie musimy pokazywać karty pływackiej. Nie wypożycza się zaś sprzętu sportowego osobom chorym, zatem gdy chcesz wiosłować, musisz być zdrowy. Ten sport, wbrew stereotypom, nie wymaga ogromnej siły fizycznej. Po prostu musimy się pouczyć prawidłowego wiosłowania. Przed zejściem na wodę profesjonaliści alarmują przed trudnościami, jakie można napotkać na trasie. Od dobrej sprawności fizycznej istotniejsze bywa rozsądne myślenie: chociażby wyznaczenie trasy dostosowanej do indywidualnych predyspozycji. Pewnych zdarzeń nie da się zaplanować. Na wodzie możesz natknąć się na bariery: przewrócone konary, inne obiekty pływające (statki turystyczne, motorówki, skutery wodne), wodorosty, w które wplątują się wiosła. Z tego względu najrozsądniej, by załoga kajaka była mieszana: mężczyzna i kobieta. Panowie zazwyczaj są bardziej odporni na niedogodności.

Jak przygotować się do spływu kajakiem:

•Zadbaj o kondycję fizyczną. Siłownia nie jest wymagana, ale polecam podnoszenie lekkich hantli lub treningi ogólnorozwojowe (np. przez 7 dni).

•Jeżeli będziesz pływać kajakiem pierwszy raz, naucz się wiosłowania na sucho, w domu. Pracuj całym ciałem, a nie tylko rękami!

•Przed zejściem na wodę skontroluj stan techniczny kajaka.

•Przywiezione własne rzeczy zapakuj w worek foliowy. Nie trzymaj luzem telefonu komórkowego, portmonetki ani aparatu fotograficznego. W przypadku przewrotki możesz utracić wszystko.

•Pod burtę zamocuj kilka pustych butelek z plastiku - będą chronić kajak przed zatonięciem.

•Zrób kilka ćwiczeń rozgrzewających przed każdym wypłynięciem.

•Pełnowartościowy posiłek zjesz na lądzie. W trasie pij wodę, spożywaj batony, czekoladę, banany. Absolutnie żadnych kanapek i kubków termicznych z ciepłymi napojami!

•Jeżeli płyniesz w parze, wiosłujcie synchronicznie, w jednostajnym tempie, w innym przypadku będziecie się stopować lub choćby potrącać się wiosłami.

•Nie wygłupiaj się na wodzie, nie stój, nie bujaj. To ryzykowne! Możesz wywrócić kajak, zgubić torbę, a nawet się utopić. •Omijaj bariery na wodzie: przewrócone konary, wodorosty.

•Spoglądaj w chmury. Jeżeli przybliża się burza, od razu kieruj się do brzegu. Na przykład wiosła z włókna węglowego przyciągają pioruny.

•Zakrywaj głowę, używaj kremów lub emulsji z filtrem UVA i UVB, chroń oczy okularami przeciwsłonecznymi.

•W przypadku przewrotki nie panikuj. Trzymaj się kajaka, zbierz rzeczy. Nie wypuszczaj wiosła! Jeżeli je zgubisz, nie dasz rady dopłynąć do brzegu.

Co trenować przed spływem kajakiem?

Co najmniej 7 dni przed organizowanym spływem kajakowym rozpocznij przygotowania kondycyjne. Najskuteczniejsze są treningi ogólnorozwojowe, np. pływanie a także wzmacniające i rozciągające. Potrenuj także nad siłą ramion i pleców. Wbrew stereotypom w czasie wiosłowania funkcjonują nie tylko górne, ale i dolne partie ciała. Przygotuj zatem do trudu również mięśnie nóg (najmocniej będzie trenować mięsień czworogłowy) podczas jazdy na rowerze lub biegu. Nie zapominaj, że trening powinien być łagodny i nieobciążający dla ciała.

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Knee Active Plus w promocji:
Knee Active Plus
297 zł 137 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 152 głosów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Treningi