Jak prawidłowo oddychać podczas biegania?

Jak prawidłowo oddychać podczas biegania?

Redakcja

2016-12-16

brak komentarzy

Każdy Polak jest święcie przekonany, iż zna się na polityce, zdrowiu oraz jest doskonałym kierowcą. Analogicznie sportowcy - każdy uważa, iż wie, jak oddychać. Natomiast wielu, szczególne na starcie, popełnia ogrom grzechów. Sprawdź, jak ich uniknąć.

Może wydać się nie na miejscu udzielanie porad dotyczących czegoś, co utrzymuje nas przy życiu od samego początku, co okazuje się odruchem bezwarunkowym naszego ciała. Mimo wszystko musimy pouczyć się oddychać jak sportowcy. A to nie jedynie wdychanie do płuc mieszanki tlenu czy też azotu, przytrzymanie jej oraz wydalenie tego, co z niej zostało.

Cały dowcip polega na tym, aby wyćwiczyć organizm tak, by podczas joggingu maksymalnie wykorzystywał wdychany tlen. By tak się stało, powinny zostać wypełnione 3 główne warunki: poprawa sprawności, wykorzystanie ust oraz rytmu joggingu. "Absorpcja tlenu w pęcherzykach płucnych (struktura płucna odpowiedzialna za wymianę gazową), razem z jego wchłanianiem zachodzącym w mięśniach, determinuje tak nazywany najwyższy pułap tlenowy człowieka" - mówi Carlos Carvalho, kierownik działu pneumologii szpitala klinicznego w Sao Paulo.

VO2max, a więc maksymalna umiejętność absorbowania tlenu, wskazuje, jaką zawartość tlenu na kg ciała jest w stanie wykorzystać ciało w okresie minuty. Pułap tlenowy to jeden z najskuteczniejszych wskaźników sprawności. Im większy wskaźnik VO2, tym więcej tlenu dotrze do tkanki mięśniowej, a człowiek pobiegnie prędzej oraz dalej. To jak prawidłowo oddychać podczas biegania?

Poprzez usta lepiej

Obecnie już wiemy, iż podniesienie wartości VO2 powoduje, iż dobrze wykorzystujemy wdychany tlen. Jako iż podczas joggingu ciało potrzebuje zwiększonej porcji owego pierwiastka, powinno się dać do płuc maksymalnie znaczną zawartość powietrza (jedyne 20% wdychanego powietrza to tlen). Gdy podczas wypoczynku wdychamy około 400 do 500 ml powietrza, podczas nasilonego joggingu zawartość ta może dojść do 1,5 l przy każdym kolejnym wdechu.

Aby do płuc dostało się jak najwięcej powietrza, podczas ruchu drogi oddechowe rozszerzają się wpływem hormonów. Ale powietrze musi się którędyś dostać do układu. Drogi ma dwie - poprzez nos oraz poprzez usta. Owe ostatnie okazują się być bardziej właściwe niż nos. Mimo że słyszeliśmy kiedyś rady na temat oddychania poprzez nos, który ogrzewa oraz filtruje powietrze, musimy zapomnieć o nich podczas joggingu. Nie posiada absolutnie żadnych świadectw na to, by oddychanie ustami było negatywne. Prosto przeciwnie: gdy musimy dotlenić ciało, usta są wiele więcej efektywne.

Odpowiedni rytm

By oddychać bardziej wydajnie, biegacz musi umieć nadać właściwy rytm wdechom oraz wydechom. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest dopasowanie rytmu oddychania do kroków. Usprawnia to efektywność i komfort podczas joggingu. Bieg jest cykliczny, rytmiczny, wybijany rytmem kroków, dzięki czemu prościej okazuje się ustabilizować oddech. To efekt samouczenia ciała, który po pewnym okresie zaczyna działać samoczynnie.

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Kankusta Duo Forte w promocji:
Kankusta Duo Forte
297 zł 147 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 150 głosów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Treningi