Błonnik: funkcje, właściwości, dawkowanie

Błonnik: funkcje, właściwości, dawkowanie

Redakcja

2016-10-30

brak komentarzy

Nie od dziś wiadomo, że błonnik (zwany także włóknem pokarmowym) pozytywnie wpływa na proces odchudzania i kształtowania sylwetki. Należy on bowiem do grupy węglowodanów złożonych (do wielocukrów), który nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka i nie jest prze niego przyswajalny – w związku z czym nie mogą stanowić źródła energii (energia brutto z 25 gramów błonnika wynosi zaledwie ok. 100 kcal). Mimo to jego wpływ na nasz organizm jest niezwykle ważny.

Błonnik pokarmowy dzieli się na rozpuszczalny i na nierozpuszczalny w wodzie:

  • do rozpuszczalnego zalicza się pektyny, obojętne hemicelulozy, gumy, śluzy i polisacharydy alg, które obecne są głównie w owocach i warzywach
  • do nierozpuszczalnego – celulozę, ligninę oraz hemicelulozę wyodrębnioną z kwaśnych roztworów, których to źródłem są produkty zbożowe, jak: otręby pszenne, pieczywo żytnie i razowe

Zarówno błonnik rozpuszczalny w wodzie, jak i ten nierozpuszczalny odgrywa bardzo ważną rolę. Jeśli więc pragniesz zdrowo się odżywiać lub jesteś na diecie, w Twoim jadłospisie absolutnie nie powinno zabraknąć błonnika pokarmowego.

Funkcje błonnika

Błonnik ze zbóż czyści przewód pokarmowy z zalegających resztek, reguluje pracę jelit, pochłania wodę pęczniejąc i dając uczucie sytości; błonnik obecny w warzywach, owocach oraz nasionach roślin strączkowych zmniejsza wchłanianie cholesterolu w przewodzie pokarmowym i pomaga regulować stężenie glukozy we krwi.

Właściwości błonnika

Do właściwości błonnika zalicza się:

  • zapobieganie zaparciom i ich leczenie, gdy te już wystąpią
  • pomoc w walce ze zbędnymi kilogramami, gdyż po jego spożyciu szybko pojawia się uczucie sytości. Włókno pokarmowe chłonie wodę, pęczniej w żołądku i spowalnia jego opróżnianie – sprawia to, że później odczuwamy głód i rzadziej sięgamy po jedzenie
  • obniżanie poziomu złego cholesterolu, dzięki pektynom, które obniżają jego, tj. cholesterolu, wątrobową syntezę
  • stabilizację stężenia glukozy we krwi, gdyż błonnik wpływa na metabolizm węglowodanów, dostarczanych razem z pokarmem
  • oczyszczenie organizmu z toksyn - pomoc w pozbyciu się metali ciężkich, soli kwasów żółciowych z przewodu pokarmowego, niestrawionych resztek pokarmowych

Dawkowanie

Wprowadzanie błonnika do diety powinno być stopniowe i przemyślane. Ważną rzeczą podczas zwiększania jego spożycia jest odpowiednia ilość płynów, zwłaszcza wody, gdyż błonnik „wyciąga” wodę z naszego organizmu. Należy więc pamiętać o piciu około 2 litrów wody dziennie. W przeciwnym razie można się nabawić różnych dolegliwości (wzdęć, bólu brzucha, podrażnienia śluzówki przewodu pokarmowego). Dlatego też spożywanie produktów bogatych w błonnik może być niewskazane u osób cierpiących na różne choroby.

Błonnik zaburza wchłanianie medykamentów, niektórych witamin i składników mineralnych (zwłaszcza wapnia, żelaza i cynku). Jeśli pragniemy wzbogacić dietę w produkty o wysokiej zawartości błonnika powinniśmy jak najczęściej sięgać po:

  • kasze (gryczaną, perłową),
  • brązowy ryż,
  • grahamki,
  • chleb razowy,
  • pumpernikiel,
  • otręby pszenne,
  • maliny,
  • czarne porzeczki,
  • fasole białą i czerwoną,
  • groch,
  • soję ciecierzycę,
  • sezam oraz wszelkie orzechy.
Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Dr Farin w promocji:
Dr Farin
297 zł 147 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 159 głosów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Odchudzanie